Kreatív problémamegoldás, innovatív gondolkodás
„A sikeres problémamegoldáshoz hinned kell abban, hogy képes vagy rá és tudsz improvizálni. Sajnos túl sok felnőttet riasztott el az iskola az önfeledt kísérletezés képességétől.”
(Marsha Sinetar, amerikai író)
A tréning célja, hogy lebontsa a kreativitást gátló hiedelmeket és hozzásegítse a résztvevőket kreatív javaslatok generálásához. A kreatív ötletek ebben az esetben nem ‘eredeti, zseniális’ megoldásokat jelentenek, hanem ‘mást, a megszokottól eltérőt’. Megnézzük, milyen körülmények segítik az egyéni és a csoportos ötletelést. Górcső alá vesszük, mi gátol minket abban, hogy kitörjünk a rutinszerű folyamatokból.
Kreatív vagy!
– A kreativitás nem zsenialitás, nem tehetség és nem is eredetieskedés. A kreatív elme meglátja egy helyzetben rejlő lehetőségek sokféleségét.
Szabadulj meg a szorongástól!
– A kreativitást gátló tényezők jöhetnek belőlünk (gátlások) vagy a környezetből (megfélemlítés, minősítés). Játékokkal tapasztaltatjuk meg a résztvevőkkel, hogy mennyi ötlet születik ott, ahol nincs szorongás és az ötleteket nem minősíti senki. Ha új dologgal kísérletezünk, természetes, hogy elbukunk: ebből tudunk tanulni.
Problémaidentifikáció:
hajlamosak vagyunk több problémát egynek érzékelni vagy törekszünk több problémát egy cselekvéssel megoldani. Ez a kreatív problémamegoldás gátja. A kreatív elme arra törekszik, hogy egy jól körülhatárolt problémának sokféle megoldási módját állítsa elő és ezek közül a legelőnyösebbet válassza.
Csoport-elme:
Az egyéni megoldások korlátosak, ezért gyakorlatokkal segítjük, hogy a résztvevők inspirálóan tudjanak hatni egymásra és növeljék egy csoport kollektív kreativitását. Fontos teret engedni a spontaneitásnak, mert ez segíti az asszociációkat és a meglévő ötletek kombinálását.
Brainstorming technikák:
Koncentrálj a mennyiségre! Tartsd vissza a kritikát! Bátorítsd a szokatlan ötleteket! Kombináld és fejleszd az ötleteket!
A tréning különlegessége, hogy élményszerűen fejleszti a kreativitást. Mindenki kreatív, aki nem szorong és teret enged a spontaneitásnak. Ehhez improvizációs színházi játékokat használunk. Ezek egyszerűek, játékosak és az agy olyan területeit fejlesztik, amelyek elszoktak az „edzéstől”.